nedeľa 26. septembra 2010

Súdržnosť textu, prostriedky súdržnosti textu I.


Súdržnosť textu


Tak ako lepidlo vie zlepiť rôzne veci a existujú rôzne káble na prepájanie počítačov, aj v slovenčine máme "lepidlo", ktoré nám drží texty pokope. Týmto lepidlom sú rôzne prostriedky súdržnosti textu, o ktorých sa teraz dočítate.

Obsahové časti textu autor umiestňuje v určitom poradí.

V slohových útvaroch, ktoré majú menší stupeň súdržnosti textu, môžeme ich časti bez narušenia vymeniť napr. oznámenie, opis

osoby.

Dňa 11. 10. 2010 sa uskutoční stretnutie rodičov v IV. B triede.
Stretnutie rodičov sa uskutoční dňa 11. 10. 2010 v IV. B triede.

Vymenili sme poradie slov, ale obsah zostal bez narušenia.


V iných slohových útvaroch majú obsahové časti presne určené miesto napr.:

  • chronológia v životopise a rozprávaní ( udalosti udávame v časovej postupnosti od minulosti po súčasnosť )
  • logika vo výklade príčiny a následku alebo pri vyslovení tézy a následne argumentu
    ( Hlavnou príčinou smrti sa môže stať predávkovanie liekmi na spanie. Tie môžu spôsobiť zástavu srdca a následný celkový kolaps organizmu. )



Stavba textu (kompozícia)

Jedným z najúčinnejších prostriedkov súdržnosti a nadväznosti textu je kompozícia - stavba textu.

a) veta - základná syntaktická jednotka s uceleným významom.

b) odsek - časť alebo úryvok nejakého textu, ktorý je obyčajne graficky zreteľne vyznačený.

c) kapitola - časť, úsek, pomerne samostatný oddiel spisu, knihy.

d) podkapitola - menšia kapitola alebo časť hlavnej kapitoly.


Vetosled

Vetosled určuje poradie a miesto viet v súvetnej konštrukcii.


V priraďovacom zlučovacom súvetí môžeme
meniť poradie viet, nakoľko sú rovnocenné, záleží to aj od autorského zámeru.
Bolo zamračené a fúkal silný vietor. Fúkal silný vietor a bolo zamračené.


V podraďovaciom súvetí je hlavná veta zvyčajne na začiatku a po nej nasleduje ve
dľajšia veta.
Šli sa okúpať, pretože im bolo veľmi horúco.
Zriedkavo sa to uplatňuje naopak: Pretože im bolo horúco, šli sa okúpať.


Ako príznakový výrazový prostriedok na vyjadrenie emócií sa využíva p
oradie vedľajšia veta - hlavná veta.
Aby mi urobila nervy, preto ma vyvolala odpovedať!


Vedľajšia prívlastková veta môže byť vložená do hlavnej vety, pripája sa na nadradené podstatné meno a je oddelená čiarkami z oboch strán.
Jánošík, ktorý bol legendárnou slovenskou postavou, sa stal hrdinom mnohých povestí.


Konektory

Konektormi nazývame rozličné jazykové a mimojazykové prostriedky, ktorými vyjadrujeme obsahovú nadväznosť medzi vetami v texte.

Konektory delíme na:


1. jazykové

a) zámená
( ak v texte spomenieme nejaké slovo, ďalej ho už spomínať nemusíme, stačí,
ak namiesto neho použijeme zámeno, napr. Spoznal som Martu. Všetko mi na nej vadilo.)

b) gramatická zhoda medzi podmetom a zhodným prívlastkom
(krásny Ferko, múdry človek, silný Vlado... )

c) väzba slovesa s podstatným menom v istom páde
( Meióza je redukčné delenie, ktoré poznáme z biológie. )

d) synonymá
(múdry, racionálny, rozumný, inteligentný, logický, rozvážny )

e) antonymá
( milý - drzý, skromný - namyslený )

f) opakovanie slov, pojmov

g) poradie viet v texte

h) nevyjadrený podmet
( Stratila sa. /Ona/, Poznáme sa? /My/ )


2. obsahové

a) téma ( prítomná v celom texte )

b) kompozičné celky ( úvod, jadro, záver )

c) časová línia ( napr. v rozprávaní, v životopise )

d) postupnosť krokov ( pri referáte, správe o exkurzii )

e) opakovanie motívu ( napr. pri opise )


3. mimojazykové

a) pri hovorenom texte je to mimika a gestikulácia
( ukazovanie na miesto, osobu o ktorej hovoríme, napr. Fera musíte spoznať. Aha, tamto je on!, pohyby tváre, napr. vyjadríme postoj k danej téme úsmevom, zamračením )

b) predchádzajúca komunikačná situácia
(Ale veď si povedal, že...)


Úloha pre triedu !!!

Milí spolužiaci, chceme si overiť, či ste pochopili doterajšie učivo o náučnom štýle.

Vašou úlohou je napísať krátky (5-6 viet) text, v ktorom uplatníte znaky náučného štýlu, použijete niektoré z konektorov a využijete konštrukciu vedľajšia veta - hlavná veta. Téma je ľubovoľná.


Zdroje:

PÉTERYOVÁ, O., REZNÍČKOVÁ, V., ŠAGÁTOVÁ, Ľ., TARÁBEK, J. : Zbierka úloh zo slovenského jazyka. Bratislava: DIDAKTIS, 2006.

CALTÍKOVÁ, M., LAUKOVÁ, Z., POLAKOVIČOVÁ, A., ŠTARKOVÁ, Ľ. : Učebnica Slovenský jazyk pre stredné školy 3. Bratislava: Orbis Pictus, 2010.

www.studentske.sk

www.referaty.sk

Obrázky

www.cvprofik.sk

www.beholtheblog.org


Vypracovali:

Katka Džačovská

Vlado Jakubo

Daniel Komara

Martin Rákoš

5 komentárov:

  1. páčia sa mi príklady ale nie všade ich je dostatok. Inak je to veľmi pekné. Ešte sa chcem spýtať či tá úloha je na hodinu alebo ju máme napísať do komentárov??

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Jarka, ďakujeme. Úloha stačí na hodinu :) Príklady sa poznažíme doplniť. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. ...úprava blogu sa vydarila. Chválim..:)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Slot Machines - DrmCD
    The slot machine industry is growing at an 양산 출장샵 incredible rate. 성남 출장마사지 The most popular casino games are 인천광역 출장마사지 casino 경주 출장안마 classics like slot machines, 안성 출장샵 video poker,  Rating: 3.3 · ‎1 vote

    OdpovedaťOdstrániť