Návod na prácu so vzdelávacím modulom

K vytvoreniu ukážky vzdelávacieho modulu Náučný štýl na spoločnom blogu nás viedla najmä snaha zatraktívniť málo populárne učivo o lexike, morfológii, syntaxi náučného štýlu, konektoroch, postupoch logického myslenia a pod. Uvedený postup však môžete aplikovať na akékoľvek učivo, ktoré sa vám dlhodobo nedarí podať žiakom v zaujímavejšej, aktivizujúcej podobe. Vychádzali sme z moderného trendu (netreba to, prirodzene, brať doslova), ktorý hovorí, že všetko, čo môže urobiť žiak, nesmie robiť učiteľ. Na základe našich doterajších skúseností odporúčame nasledujúci postup:

1) Najprv si vytvorte virtuálne didaktické prostredie (blogerskú webovú stránku) a naučte sa s ním pracovať. My sme využili služby blogerského servera Blogger.com (URL: http://gjarsjal.blogspot.com/), pretože práca s ním je veľmi jednoduchá a rýchla. Vytvoriť a nastaviť blogerskú stránku tak, ako to môžete vidieť v našom príklade, sa dá asi za polhodinu. Odporúčame však prečítať si všetky nastavenia (sú dostupné aj v slovenčine), experimentovať s nimi, a tak naplno využiť silu tohto jednoduchého nástroja. Možností je naozaj veľa. Na uvedený účel môžete použiť aj prostredie LMS Moodle, sociálnu sieť Facebook či novinku spoločnosti Google nástroj Google Wave. Bez ohľadu na to, aké prostredie si vyberiete, nezabudnite s ním dôkladne oboznámiť svojich žiakov. Vyzvite ich napr., aby pridali komentár k úvodnému blogu, ukážte im spôsob, akým vy, ako administrátori, budete do blogu zasahovať, informujte ich o cieľoch, ktoré zavedením blogu do vyučovania sledujete, navrhnite riešenia, ako ochrániť ich súkromie na internete (napr. publikovanie pod prezývkou alebo krstným menom a iniciálkou priezviska).


2) Premyslite si štruktúru vzdelávacieho modulu. My sme sa rozhodli postupovať podľa nami používanej učebnice (Caltíková, 2009), predstavuje základný študijný materiál, a segmentovať učivo na nasledujúce témy:
  1. Znaky a žánre náučného štýlu (s. 3)
  2. Výrazové prostriedky náučného štýlu, Kompozícia a členenie textov náučného štýlu (s. 4 - 5)
  3. Súdržnosť textu, prostriedky súdržnosti (vetosled, konektory: jazykové prostriedky, obsahové prostriedky, mimojazykové prostriedky) (s. 6 - 7)
  4. Súdržnosť textu, prostriedky súdržnosti (konektory: retrospektívne konektory, perspektívne konektory, mimotextové nadväzovanie) (s. 7 - 8)  
  5. Využitie slohových postupov v náučnom štýle, výkladový slohový postup (s. 9)
  6. Postupy a formy logického myslenia (úvod, indukcia - konkretizácia) (s. 10 - 11)
  7. Postupy a formy logického myslenia (triedenie - argumentácia) (11 - 14)
  8. Vyjadrenie príčinnosti (kauzality) (s. 15 - 16)
3) Každú z tém prideľte štvorčlennej skupine žiakov. Jeden zástupca každej skupiny bude mať za úlohu zoštylizovať a publikovať materiál, ktorý tím pripraví, na blogu. Od neho si vyžiadate e-mail. Cez nastavenia svojej blogerskej stránky ho „pozvete“ publikovať svoje príspevky (blogy). Ďalší člen tímu môže mať na starosti prezentáciu priamo na hodine, takto sa zabezpečí nutnosť tímovej spolupráce. Ďalší dvaja budú mať za úlohu vyhľadávať informácie k téme na internete a posudzovať ich dôveryhodnosť. Tiež budú musieť správne zaznačiť použitý zdroj vo forme bibliografického údaja. V nami navrhovanom module je teda zamestnaných 32 žiakov. Pri dvojhodinovej týždennej dotácii na jazykové učivo máme naplánovanú zmysluplnú činnosť na 4 týždne. Odporúčame absolvovať hodiny v poradí (pri 4-hodinovej dotácii): jazyk, literatúra, literatúra, jazyk.

4) Na každú hodinu sa najintenzívnejšie pripravuje štvorčlenná skupina žiakov, ktorá má za úlohu prezentovať svoju tému vo forme blogu. Informácie z učebnice majú obohatiť o informácie z internetu, príp. z literatúry, a hľadať atraktívne, vtipné, zrozumiteľné spôsoby prezentácie danej problematiky.
Príprava ostatných spolužiakov spočíva v tom, že si uvedený blog v odporúčanom čase (napr. dva dni a deň pred hodinou) preštudujú a v prípade potreby zareagujú v diskusnom fóre. Autori blogu sú povinní im odpovedať. Učiteľ prácu žiakov sleduje a podľa komunikácie na blogu si pripraví vyučovaciu hodinu, na ktorej môže žiadať od prezentujúcich niektoré dodatočné vysvetlenia, hodnotiť spolu so žiakmi kvalitu použitých zdrojov, diskutovať o úrovni komunikácie v diskusnom fóre, precvičovať učivo, preberať len to, čo považuje za málo pochopené, utvrdené.

5) Nami navrhovaná blogerská stránka nemá slúžiť na to, aby na nej žiaci vo voľnom čase uverejňovali svoje blogy. Ponechajme im voľnosť a na ich prípadné blogerské aktivity radšej odkážme hypertextovým odkazom (pozri náš príklad na http://gjarsjal.blogspot.com/). Ak by predsa bol záujem vyjadrovať sa priamo na stránke, je veľmi jednoduché pridávať rubriky a ďalšie stránky s novým obsahom. Spoločný blog môže ďalej odkazovať na zdroje, o ktorých si myslíme, že by ich každý tvorca textu mal pravidelne navštevovať. V našom prípade sme do zoznamu odkazov pridali webovú stránku Jazykovedného ústavu Ľ. Štúra http://slovnik.juls.savba.sk/ a odkaz na stránku rozhlasovej relácie Slovenčina na slovíčko.

6) Po skončení modulu odporúčame overiť si nadobudnuté vedomosti v priebežnom teste a školskej (domácej) slohovej práci a urobiť si anketu, kde by sa žiaci mohli k inovatívnemu modulu vyjadriť. 

Používať blog, a vôbec IKT, vo vyučovaní nemusíme každý deň. Sami si určujeme podiel využitia IKT na svojich hodinách tak, aby nám to pomáhalo efektívnejšie a zaujímavejšie učiť. Ak sa nám niečo nepodarí, nedajme sa odradiť. Vypočujme hlas tých, pre ktorých to robíme, a skúsme to inak, prípadne skúsme niečo iné.

Juraj Sabol