streda 22. septembra 2010

Výrazové prostriedky, kompozícia a členenie textov náučného štýlu

Výrazové prostriedky náučného štýlu


História náučného štýlu:
  • vznikal a rozvíjal sa s rozvojom vedy
  • začal sa budovať v čase vzniku slovenčiny - základy položil Ľ. Štúr
  • do dnešnej podoby sa formoval v 20. storočí - po II. svetovej vojne (rozvíjala sa vedecko-výskumná práca, vedecké inštitúcie)

Náučný štýl:
  • objektívny štýl
  • štýl verejnej, odbornej a pracovnej komunikácie
  • využívame výrazové prostriedky spisovného jazyka
  • náročný štýl - podľa náročnosti obsahu aj formy sa delí do dvoch kategórií

1. vedecko-náučné jazykové prejavy:
  • určené vedcom a odborníkom
  • cieľ: rozšíriť vedecký objav, vysvetliť odborný problém odbornému publiku
  • využívajú knižné slová, cudzie slová a vedeckú terminológiu
  • presné vyjadrovanie, vedecká citácia, argumentácia
  • oznamovacie vety, súvetia

    Ukážka č.1: Rodina

    Rodina nie je v pravom slova zmysle subjektom, ale ako základná bunka spoločnosti má svoje práva, ale aj povinnosti. Rodinná solidarita a participácia je jednou zo základných charakteristík jej funkčnosti. Historicky podmienená morálna povinnosť doopatrovania rodičov by mala byť samozrejmosťou aj v dnešnej dobe.

2. populárno-náučné (popularizačné) jazykové prejavy:
  • určené širšej verejnosti, žiakom, čitateľom odborných časopisov
  • cieľ: nie je len poučiť, ale čitateľa aj esteticky zaujať
  • využitie publicistických a beletristických prvkov
  • voľnejšia syntax, uprednostnené domáce termíny, cudzie termíny vysvetlené opisom, názorné prirovnania a príklady, synonymá
  • oznamovacie vety, opytovacie vety len ako upútavacie prostriedky
  • prejavuje sa viac osobnosť autora a jeho názor

    Ukážka č.2: Skytalé

    Tento spôsob utajovania informácií sa používal v starovekom Grécku a Sparte. Princíp šifrovania údajov spočíva v tom, že sa na drevený valec vopred dohodnutého priemeru namotal pásik pergamenu alebo kože a v smere hlavnej osi valca sa naň napísal text od jedného konca k druhému. Po jeho odmotaní na ňom zostali písmená, ktoré nedávali spolu zmysel. Jediným spôsobom, ako dešifrovať zašifrovaný text, bolo namotanie pásika na valec rovnakého priemeru. Čoskoro sa však našli aj spôsoby, ako text dešifrovať - stačilo pásik namotať na kužeľ a postupne ho na ňom posúvať, až kým sa nenašiel vhodný priemer použitého valca. (úryvok z časopisu Mladý vedec)




VERBÁLNE PROSTRIEDKY
Lexikálne prostriedky
Morfologické prostriedky
Syntaktické prostriedky

1. odborné názvy
(diagnóza, solidarita, participácia)
2. nocionálne slová – pojmové /citovo nezafarbené slová/(kniha, modrý, chlieb)
3. knižné slová (blaženosť, zvestovať, skonať)
4. skratky, skratkové slová, značky (atď., a i., a pod.)
5. multiverbizácia (navrhujú – podávajú návrh, súhlasiť- dať súhlas, dokázať- podať dôkaz)
6.cudzie slová (internet, relatívny, empatia)

1. častý výskyt mien
2. autorský plurál
/text je písaný v 1.osobe množ. čísla/
( Myslíme si... Súhlasíme s... Domnievame sa... Budeme sa zaoberať...)
3. neosobné vyjadrovanie
4. gnómický prézent /čas používaný v prísloviach, porekadlách a vo vetách všeobecnej
platnosti/ (Kofeín a teín patria medzi drogy kofeínového radu.)

1. prevaha dvojčlenných oznamovacích viet
2. súvetia-
podraďovacie a zložené
3. polovetné konštrukcie
4. modifikované vetné konštrukcie*
5. využitie viacnásobných vetných členov
6. odseky, nadpisy

*výpustka (elipsa) - vetná štylistická figúra, spočívajúca vo vynechaní slova vo vete alebo vety v súvetí, pričom si vynechané slovo/vetu možno z kontextu domyslieť (Pri nenásilnom zaobchádzaní s inteligentnou plastelínou sa správa ako viskózna kvapalina, pri drsnejšom (spracovaní) skôr ako elastická tuhá látka.
*vsuvka (parantéza) - samostatný, do vety vsunutý výraz alebo veta, prináša doplnkovú informáciu, ktorá vysvetľuje a zdôvodňuje predchádzajúcu časť výpovede (Serrapeptáza má fibrinolytické, antiflogistické a antiedematózne účinky (zabraňuje opuchu a hromadeniu tekutiny) v mnohých tkanivách.)


NEVERBÁLNE PROSTRIEDKY
  • údaje v číslach
  • tabuľky, schémy, vzorce, grafy, prílohy...
  • označovanie odsekov, kapitol číslicami, písmenami


Kompozícia a členenie textov náučného štýlu

Čo je to kompozícia textu?
  • usporiadanie tematických a jazykovo-štylistických prostriedkov do jednotného systému
Aké členenie textu poznáme v náučnom štýle?
  • pre náučný štýl je typické trojčlenné rozdelenie textu (úvod, jadro a záver

Rámcové časti náučného textu

Úvodná časť textu

Titul/názov:
  • má informačnú funkciu
  • má upútať pozornosť čitateľa (platí pre populárno-náučné prejavy)
  • využíva medzititulky - uľahčujú porozumenie textu
Abstrakt:
  • konkrétna a výstižná charakteristika obsahu širšieho výkladu
  • zvyčajne býva aj v cudzom jazyku
Predhovor:
  • vyčlenený v samostatnej kapitole
  • píše ho autor celej práce alebo známa osobnosť, ktorá hodnotí prácu
Úvod:
  • vyčlenený do samostatného odseku alebo kapitoly
  • oboznamuje čitateľa s obsahom a témou práce, s dôvodmi spracovania témy, s metódami a postupmi práce a s použitou literatúrou

Záverečná časť textu

Záver:
  • tvorí samostatný odsek alebo kapitolu podobne ako úvod
  • zhrňuje výsledky práce

Resumé:
  • záverečná rekapitulácia výsledkov skúmania
  • býva aj v cudzom jazyku

Náučný štýl
-vo vedeckom a vzdelávacom prostredí
-vyžaduje presnosť, objektívnosť, odborné
vyjadrovanie (termíny), vedecké
zdôvodňovanie, používa zložitejšie vety a
súvetia
Hovorový štýl
-v súkromnom, neformálnom, hovorenom
styku
-využíva hovorové aj nespisovné slová,
jednoslovné pomenovania



! Triedna úloha !
Milí spolužiaci, na overenie prebraného učiva sme sa rozhodli zadať vám úlohu:
Spoločnými silami vytvorte prednášku pre druhý ročník stredných škôl na tému meióza. Využite poznatky z hodín biológie a náučného štýlu. (Pozor na kompozíciu a členenie textu/úvod, jadro a záver/! )

Zdroje:
http://www.casopisuss.sk/web/sk/casopis/241/urob-si-sam-06-2007

http://www.google.sk/imgres?imgurl=http://www.martin.sk/data/foto/prispevky/1209980819.jpg&imgrefurl=http://www.martin.sk/index_blind.php%3Fkat%3D2%26all%3D1%26archiv%3D1%26od%3D13%26ad%3D13&usg=__yTpUnlwKjVsbfnFzwL-kET6FL7s=&h=469&w=377&sz=44&hl=sk&start=
CALTÍKOVÁ, M., LAUKOVÁ, Z., POLAKOVIČOVÁ, A., ŠTARKOVÁ Ľ.: Učebnica Slovenský jazyk 3 pre stredné školy. Bratislava : Orbis Pictus Istropolitana, 2010

Vypracovali:
Paula Drabiščáková
Martina Halušková
Katarína Tlučková
Zuzana Dvorščáková

13 komentárov:

  1. Ahojte. Vaša práca je veľmi pekná. Dobre ste spracovali danú tému a aj úprava je super. Myslím, že rady pána profesora stáli za to. Mám len zopár poznámok . Pri vysvetľovaní pojmu výpustka je to akosi rozhádzané a pri vysvetľovaní čo je to titul máte "má informační funkciu".

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Chcela by som sa opýtať na "triednu úlohu". Máme ju písať tu do komentárov?
    A celkom som nepochopila, čo je to gnómický prézent. Mohli by ste to nejako presnejšie vysvetliť?
    Ďakujem a súhlasím s Katkou. Úprava je super. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Miška úlohu napíš do komentárov.Gnómický prézent je čas, ktorý sa používa v prísloviach, porekadlách a vo vetách všeobecnej platnosti.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ahojte:) Veľmi sa mi páči úprava a výber ukážok.:) Mám len jednu otázku k tretej odrážke pri histórii náučného štýlu (hore). Chceli ste tým povedať, že dnešnú podobu nadobudol v 20. storočí?

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Meióza

    Meióza je redukčné delenie, pri ktorom z materskej diploidnej jednochromatidovej bunky vznikajú dcérske haploidné jednochromatidové bunky.

    Táto práca je určená ľuďom, ktorí sa túžia niečo dozvedieť o meióze alebo si potrebujú meiózu naštudovať na biológiu. Dozviete sa, čo je to replikácia, segregácia, čo je to crossing-over a mnoho ďalších zaujímavých vecí.

    Toto je titul/názov, abstrakt a predhovor. Pokračujte ďalej úvodom. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Ahojte dievčatá, veľmi sa mi páči vaša práca:) Je to prehľadné a ľahko pochopiteľné. Možno by to chcelo nejaký príklad na výpustku a vsuvku, aby sme si to vedeli lepšie predstaviť a pochopiť tomu. Napriek tomu super;)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Meiotickým delením vznikajú pohlavné bunky(gaméty). Meióza začína v S-fáze bunkového cyklu, kde nastáva syntéza DNA- z jednochromatidových chromozómov vznikajú dvojchromatidové.

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Úvod:

    Na začiatku meiózy sa z materskej jednochormatidovej diploidnej bunky replikáciou(zdvojením DNA) stáva diploidná, dvojchromatidová bunka.

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Ahojte! Spracovanie tejto témy na našom spoločnom blogu mi je veľmi sympatické:) Mám jednu otázku a jednu poznámku. Čo sa týka otázky, môžem výpustku rozumieť ako zložené súvetie prisudzovacieho skladu, kde máme vedľajšiu vetu a po jej odstránení dáva veta naďalej zmysel, alebo tá výpustka má väčšiu výpovednú hodnotu? A tie posledné odkazy nie sú trošku v poriadku(predposledný hypertextový odkaz nie je funkčný a posledný sa vám prenáša aj na bibliografický údaj). Inak super!

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Baška čo sa týka výpustky, je to vynechanie vetného člena. Vynechaním tohto vetného člena veta nemení význam. Dokonca si vieme automaticky domyslieť, čo by tam malo byť. Napr.: Neviem, čo (mám robiť) skôr.

    OdpovedaťOdstrániť
  11. Ahojte. Veľmi sa mi páčilo spracovanie témy. Otázky, ktoré som mal po prečítaní textu, už boli zodpovedané. Podľa môjho názoru by som text obohatil ešte o niekoľko obrázkov ;)

    OdpovedaťOdstrániť