utorok 28. septembra 2010

Súdržnosť textu, prostriedky súdržnosti textu II.

Viete pomenovať to, čo vidíte na obrázku? Určite všetci. Áno, je to konektor. Avšak, čo robí konektor na blogu o náučnom štýle? Toto slovo pochádza z latinčiny "cōnnector". Slovník cudzích slov nám ho definuje (čo sa týka lingvistiky) ako prvok s nadväzovacou funkciou a ako prostriedok vzájomného prepojenia textových jednotiek. Čo presne táto definícia znamená?



Konektor:

  • jazykový prostriedok súdržnosti textu
  • presahuje rámec vety
  • vyjadruje nadväznosť textu
  • najčastejšie: zámená, príslovky, časticové výrazy, antonymá, atď.

Spôsoby nadväzovania v texte:


1. RETROSPEKTÍVNY SPÔSOB:

  • nadväznosť textu smerom dozadu
  • Na diskotéke bolo výborne. Je to tak.
  • Dnes som bola v škole. Nechodím tam veľmi často.

Úloha č.1:

Vyhľadaj v texte príklady na retrospektívne konektory.



2. PERSPEKTÍVNY SPÔSOB:


  • nadväznosť textu smerom dopredu
  • Ja čosi urobím. Pôjdem do školy.
  • Tak som tu. Kúsok za polovicou cesty, ktorá ma vedie do Santiaga de Compostela.

Úloha č.2:


Vyhľadajte v texte perspektívne konektory.

  • Dalo sa to čakať. Na hodine nemčiny ma opäť vyskúšala. Musela som jej ich povedať všetky. Modálne slovesá sú mojou nočnou morou.
  • Rozhodla sa nemyslieť na nevoľnosť a sústrediť sa na rýchle stmievanie, na Bolívijčanov, na ľudí, ktorí začínali zatvárať obchody a odchádzať. Hučanie v ušiach bolo čoraz hlasnejšie a Veronika – po prvý raz, odkedy užila tabletky – pocítila strach, strašný strach z neznáma. Ale prišlo to rýchlo. Vzápätí stratila vedomie.

3. MIMOTEXTOVÝ SPÔSOB:

  • odkazujú na iné diela
  • Podľa portugalského denníka Jornal de Letras sa jeho román Alchymista stal najpredávanejšou po portugalsky napísanou knihou v histórii.
  • Ako p.p. Sabol napísal na svojej webovej stránke

Úloha č.3:


Vymyslite príklad na mimotextový konektor.


Odpovede na úlohy napíš do komentárov.



Zdroje:


simonanovakova.files.wordpress.com/2010/04/textova-syntax.doc

http://blogs.voices.com/voxdaily/figure-connecting-two-wires.jpg
http://abstract.desktopnexus.com/wallpaper/109943/
http://en.wiktionary.org/wiki/connector

CALTÍKOVÁ, M., LAUKOVÁ, Z., POLAKOVIČOVÁ, A., ŠTARKOVÁ, Ľ. : Učebnica Slovenský jazyk pre stredné školy 3. Bratislava : Orbis Pictus, 2010.


COELHO, P. : Veronika sa rozhodla zomrieť. Bratislava : Ikar, 2008.


COELHO, P. : Pútnik z Compostely. Bratislava : Ikar, 2010.


Vypracovali:
Michaela Rojáková, Michaela Valkučáková, Barbora Krišová, Tomáš Jacko

11 komentárov:

  1. Čaute. Ten váš blog sa mi zdá trochu rozťahaný. A tiež som si všimol, že nepoužívate rovnaký font. Neviem, či to je chyba, ale ja by som to opravil... ;)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ahojte, toto vyzerá veľmi vtipne :-) Teším sa, keď to dokončíte! Asi plánujete doplniť sem-tam nejaký obrázok. Ak nie, tak trošku zmenšite medzery (ako píše Peťo).

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Úloha: 1: ...rok pred jeho vydaním ...
    2: ...Dalo sa to čakať...Musela som jej ich povedať všetky...Ale prišlo to rýchlo...
    3: Ako povedal Aristotel, v nešťastí poznáš priateľa.

    a ešte máte chyby v 2. a 3. bode kde nemáte medzeru medzi slovami

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ďakujeme Jabka za tvoje odpovede, chybu som si ani nevšimla :D Už by malo byť všetko v poriadku.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Čaute,
    váš blog sa mi páči :)
    Vypracovanie úloh:
    1. Rok pred jeho vydaním..., TU sa nachádza...
    2. Dalo sa TO čakať. ...jej ICH povedať... Ale prišlo TO rýchlo.
    3. Bližšie informácie si môžete prečítať už v dnešnom vydaní denníka Plus 1 deň.

    Dúfam, že je to správne :D

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Ďakujeme za pochvalu :)
    To, či je to správne, Ti zatiaľ neprezradím. Nech sa potrápia aj ostatní ;)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. V úlohe č. 1 je podľa mňa ešte jeden konektor: tu.
    Úloha č. 3: Podľa delenia S. Šmatláka rozoznávame tri druhy lyriky.
    Váš blog sa mi veľmi páči, je zrozumiteľný, zaujímavý a vtipný :)

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Ďakujeme Majka. Snažili sme sa, aby bol blog čo najlepší ;)

    OdpovedaťOdstrániť
  9. veď som ho aj dal ... TU sa nachádza... Myslela si ten? Lebo iné "tu" tam nie je :D

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Chcela som doplniť Jarku, ale medzitým si napísal aj ty:)

    OdpovedaťOdstrániť
  11. V úlohe č. 1: ...Rok pred jeho vydaním...Tu sa nachádza...
    V úlohe č. 2: Dalo sa to čakať...som jej ich povedať...prišlo to rýchlo...
    Úloha č. 3: S odvolaním sa na krajského policajného hovorcu Miroslava Pecha o tom informoval server iDNES.cz s tým, že zranenia utrpeli štyria zasahujúci policajti.

    Chcela by som vás pochváliť za tento blog. Je veľmi krásny, priehľadný a vtipný.

    OdpovedaťOdstrániť