sobota 2. októbra 2010

Využitie slohových postupov v náučnom štýle




Tak ako ľudia vo svete majú rôzne funkcie a pracujú v rozličných sférach, takisto aj v náučnom štýle majú jednotlivé slohové postupy jedinečné využitie. Zamysleli ste sa už niekedy nad tým, že aj v náučnom štýle využívame viaceré slohové postupy? Asi nie. Mnohí z vás pravdepodobne ani netušia, čo by to mohlo znamenať. Práve pre vás sme vytvorili tento blog, ktorý vám, ako dúfame, pomôže danú tému objasniť.

Ako sme sa na základnej škole naučili (poniektorí), rozoznávame v našom jazyku 4 slohové postupy.

Výkladový slohový postup v náučnom štýle:

  • v náučnom štýle je najviac využívaný
  • slúži na vysvetlenie javov, postupov, objasnenie súvislostí
  • objektívne vysvetlenie bez emocionálneho zaujatia (pre výklad)
  • subjektívne vysvetlenie s emocionálnym zaujatím (pre úvahu)
  • logická stavba a zložitá štruktúra
  • útvary: výklad, projekt, prednáška, úvaha, recenzia

Rozdiely medzi výkladom a úvahou

Výklad je objektívny slohový útvar; autor stojí nad textom; obyčajne využíva neosobné vyjadrovanie alebo autorský plurál; základom je analýza javov, predmetov a vzťahov.

Úvaha je subjektívny slohový útvar; uplatňuje sa v nej vlastný názor autora; základom je interpretácia známych faktov.



Ukážka č.1: Výklad na tému drogy

Droga je prirodzená alebo syntetická chemická látka, ktorá môže v ľudskom organizme vyvolať zmenu jednej alebo viacerých telesných funkcií. Rýchly a výrazný účinok má aj na psychiku. Človek trpiaci závislosťou na drogách sa nazýva toxikoman. Dejiny drog sú neobyčajne dlhé a pestré. Spájajú sa s počiatkom ľudstva, aj keď prvé dôkazy o užívaní drog máme až z približne roku 60 000 p.n.l. Ľudia však pravdepodobne objavili drogy už oveľa skôr, pretože človek si určite všimol účinok niektorých rastlín na psychiku a začal si ich uvedomovať už niekde na začiatku svojho vzniku.

Ukážka č.2: Úvaha na tému drogy

Mladosť je jedna kapitola našej knihy života, ktorá nie u všetkých skončí tak, ako by mala. Všetky tie sladké nezmysly či nosenie po rukách sa pominú a nastáva krutá realita. Realita, ktorá sa nám ukáže spočiatku v tom ružovom svetle. Študentské lásky, sklamania, úteky z domu, no hlavne alkohol, drogy, cigarety. Po úmornom týždni plného učenia či skorého ranného vstávania prichádza piatok. Piatok ako čas zábavy, odreagovania sa. Pre nás mladých sú tieto dni slasťou. Ale prečo? Veď sú to iba obyčajné dni ako ostatné.

Opisný slohový postup v náučnom štýle:

  • súčasť dlhších a náročnejších výkladových textov (recenzií, referátov a pod.)
  • zachytáva základné vlastnosti a znaky predmetu, osoby alebo pracovného postupu
  • znaky a vlastnosti sa vymenúvajú v istom poradí, ktoré do istej miery závisí od podávateľa

Ukážka č.3:

Abakus je jednoduchá a historicky veľmi stará mechanická pomôcka, takzvané počítadlo. V mnohých krajinách (Rusko, Čína) je bežne používané dodnes. U starovekých Egypťanov malo tvar dosky z vypálenej hliny, v ktorej boli vyryté žliabky. V nich sa posúvali nahor i nadol počítacie kamienky. Rimania abakus zdokonalili: nahradili hlinu bronzom a v drážkach sa pohybovalo deviatimi kamienkami (alebo jedným väčším v hodnote 5, a štyrmi malými). Každý žliabok označoval jeden číselný rad (pre jednotky, desiatky, stovky a podobne), navyše tu bol žliabok určený pre dvanástiny. Tento abakus umožňoval základné aritmetické operácie i s veľkými číslami.



Informačný slohový postup v náučnom štýle:

  • základné znaky: vecné údaje, stručnosť, oznamovacie vety, podstatné mená, číslovky
  • často zastúpený v odbornom opise (napr. výpočet častí strojov)
  • je súčasťou recenzie, odborného referátu a školského referátu (napr. informácia o dielach autora, výpočet postáv)

Ukážka č.4:

Honoré de Balzac, vlastným menom Honoré Balssa, bol francúzsky spisovateľ a jeden zo zakladateľov realistického románu, písal z prostredia francúzskej spoločnosti. Diela:

  • Les Chouans (1820)
  • Gobseck (1830)
  • Šagrénová koža (Le Peau de chagrin, 1831)
  • Eugénia Grandetová (Eugénie Grandet, 1833)
  • Vidiecký lekár (Le Médecín de campagne, 1833)
  • Stará panna (La Vieille fille, 1836)

Rozpravací slohový postup v náučnom štýle:

  • používa sa len v motivačných častiach textu pre mladších čitateľov

Ukážka č.5:

Prírodný svet je veľmi zložitý, obdivuhodný, krásny a nebezpečný. Kniha, ktorú držíš v rukách, rozmotáva zložité klbko väzieb panujúcich v prírode a vysvetľuje základné zákonitosti, ktorými sa príroda riadi. Objasňuje, ako živočíchy, rastliny a iné organizmy žijú, aké sú medzi nimi vzájomné vzťahy a aké sú ich vzťahy s prostredím.

Úloha pre triedu:

Porovnajte ukážku č. 1 a ukážku č. 2 a nájdite rozdiely medzi úvahou a výkladom v týchto ukážkach. Vaše odpovede môžete uverejniť do komentára.

Bibliografia:

www.pravda.sk

www.wikipedia.org

www.zones.sk

www.google.sk

www.citanie.madness.sk

www.atlas.sk

www.ai-inzenyring.cz

CALTÍKOVÁ, M., LAUKOVÁ, Z., POLAKOVIČOVÁ, A., ŠTARKOVÁ, Ľ. : Učebnica Slovenský jazyk pre stredné školy 3. Bratislava : Orbis Pictus, 2010.

Spracovali:

Simona Horvátová

Mária Leščinská

Alexander Prevužňák

Roman Senaj

III.C







4 komentáre:

  1. Zdravím, blog máte spravený veľmi pekne, prehľadne a ľahko sa mi v ňom orientovalo. Okrem iného som tam našiel použitý aj vtip. Ale myslím si, že v ukážke č.2 máte chybu v slove devätnásťročný.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Martin,veľmi pekne ďakujeme za komentár. Avizovaná chyba by mala byť už opravená.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Dobrý večer, milí spolužiaci,
    tu je moje spracovanie úlohy:
    V ukážke č. 1 je cieľom autora vysvetliť vecne a objektívne význam slova droga, históriu drog a p.,
    zatiaľ čo v druhej ukážke mu nejde o presné vysvetlenie, ale o podanie subjektívneho postoja k drogám a ich vplyvu na spoločnosť, pričom je tu snaha prihovoriť sa čitateľovi ... k úlohe asi v skratke toľko :D ... blog sa mi páči :), len ten obrázok s tým drzým žiačikom sa tam mi nejako nehodí :D ... načo vlastne poukazuje???

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Obrázok poukazuje na použitie výkladového slohového postupu v rôznych inštitúciach, napríklad aj v škole. Ohľadom toho žiačika, chceli sme použiť obrázok z každodenného života v škole :D

    OdpovedaťOdstrániť